tiistai 13. kesäkuuta 2017

Kuulumisia

Kameli rupeaa olemaan jo iso tyttö <3
Kesä on täällä! Hirveästi ei kyllä hyviä kelejä ole ollut, mutta muutamasta ihanan aurinkoisesta päivästä ollaan saatu nauttia. Marsujen mielestä kesä on ihan parasta aikaa! Ulkona ei kylläkään tule käytyä, mutta tuoretta ruohoa ja voikukkia kannetaan senkin edestä sisälle. Vuorotyön takia marsujen ruokahuudot ovat jääneet minimiin, kun eivät ole ihan varmoja milloin ruoan perään pitää huutaa ja yleensä huutavatkin ihan väärään aikaan :P Kesäherkut ovat kuitenkin niiiiin parasta, ettei montaa kertaa tarvinut herkkuja tuoda sisälle, kun jo opittiin taas huutamaan ruokaa ulko-oven auetessa <3

Pullan suukkosuu <3
Ihanan normaalia ja rauhallista arkea on tullut vietettyä. Vähän pieniä vanhuuden vaivoja on ehkä muutamalla näkyvissä, mutta ei mitään mistä tarvisi stressiä ottaa. Esimerkiksi Hertalla on lihakset ruvennut hupenemaan selvästi huippuvuosiltaan, mutta onneksi paino ei kuitenkaan ole laskenut ollenkaan. Sen lisäksi sillä on ihan pieni patti kyljessä, joka ei kyllä ole muuttunut mihinkään suuntaan sen jälkeen kun sen löysin. Kookallakin on varmaan kaihin alkua, jossain valossa ja oikeasta kulmasta katsottuna silmät ovat ruvenneet harmaantumaan. Onneksi marsut pärjäävät hyvin huonommallakin näöllä. Reilun kuukauden päästä vietetäänkin Kookan 5-vuotis päivää! Kylläpä aika kuluu hurjan nopeasti, ehkä jopa vähän liian.

Limppu oli tänään kyllä oikea draamaqueen ja jahtasi kaikkia eteensä tulevia! Jopa Hertta joka harvemmin edes uroksia väistää, taisi saada pienen kolauksen itsetunnollensa ja väistelikin Limppua loppuillan.
Marsumääräkin on taas vähän vähentynyt, kun Milla ja Martta muuttivat uuteen kotiin. Tuntui kyllä hiukan pahalta luopua tytöistä, kun nekin on kerenneet täällä ilonani olla vaikka kuinka kauan. Poikasista luopuminen on niin paljon helpompaa, kuin aikuisista. Varsinkin Martasta luopuminen teki tiukkaa, kerkesihän se täällä asua jo melkein pari vuotta. Onneksi tytöt muuttivat ihan tähän lähelle tuttuni luokse, joten ihan kokonaan ne ei elämästäni kadonnut ja pääsen niitä vielä moikkailemaan. Varsinkin Martta on ihastuttanut perheen pienempiä luonteellaan, enkä kyllä yhtään ihmettele <3

Hertta <3

tiistai 30. toukokuuta 2017

Juhlanäyttelyt Tampere 20.5

Pitkästä aikaa lähdettiin pienellä porukalla näyttelyihin. Jännitys oli suuri, että mitenköhän meillä menee, marsut kun eivät ole ihan parhaimmassa kunnossa tällä hetkellä. Olin ilmoittanut Babianan, Camellian ja Liskin, mutta Liski joutui jäämään kotiin kun se ja Juho päätti ottaa pari päivää ennen ihan kunnolla yhteen! Onneksi pari päivää isommassa aitauksessa saivat nämä marsut taas sopimaan arvojärjestyksensä uudestaan ja viihtyvät taas toistensa seurassa :)

Lähdettiin siis vain tyttöjen kanssa, seurana vielä siskonikin. Päivä meni nopeasti ja mukavasti. Kamelilta odotin suht hyvää arvostelua ja napsahtihan sieltä ulkomuodosta kaksi sertiä! Kameli on ehdottomasti paras tähän asti meillä syntyneistä poikasista. Babianakin sai ilokseni yhden sertin ja kuman ja näin ollen kummaltakin tytöltä puuttuisi enää yhdet sertit valion arvon saavuttamiseksi!

Juhla-pet meni meidän osalta juuri kuten olin arvioinnutkin. Hyvin, mutta ei kuitenkaan ylletty sijoille. Kameli kehittyy vielä ja sillä on hurjasti omaa tahtoa. Limppu varmaan opettanut huonoille tavoille <3 Pisteitä tuli kuitenkin hienot 94,5p ja kuma. Babs on tällä hetkellä melko lihaksittomassa kunnossa ja se näkyikin arvostelussa. Muuten tuli ihan hyvät pisteet 95p ja kuma.

Eniten yllätti kyllä toinen pet-luokka! Kameli sai siinä 95p, kuman ja oli vielä tuomarin suosikki, vaikka omistajaa alkoi jo nolottamaan pikkumarsun käytös! Huomasi kyllä että päivä oli ollut pitkä ja monella tuomarin pöydällä tullut käytyä. Babs yllätti todella saaden 97p, kuman ja sijoittumalla vielä PPM1!! Meidän ensimmäinen ykkössija, huippua! Tässäkin Babs sai palautetta että on vähän lihasköyhä, mutta oli kuitenkin näköjään tuomarin mieleen. En kyllä valita! Näin ollen Babsilta puuttuu enää myös vain yksi eliittikortti että valmistuisi eliittipetiksi. Olisikohan tässä ensimmäinen oma EPET-kasvatti? :) Seuraavia näyttelyitä odotellessa!

Babs kylvyn jälkeen

Tytöt ulkomuodon jälkeen serti-saaliin kanssa.

Kotona palkintojen kera!

maanantai 1. toukokuuta 2017

Keväisiä kuvia

1. Paavo-poika

2. Liski

3. Nämä putket on ihan Limpun lemppareita! Samalla tavalla mutkalla se nukkui niissä jo pienenä <3

4. Kookaa väsyttää <3 Siitä onkin varmaan jo pari vuotta kun on onnistunut viimeeksi saamaan haukotuksen kuvaan.

5. Babs ja Pulla

6. Olisko herkkuja?

7. Pikkuinen Kameli pyytää omia herkkujaan vähän kauempaa. Ihan ei olla vielä yhtä reippaita kuin muut.

8. Saffronitkin kuulivat pellettikipon kolinaa!

9. Omnomnom, voi kun on hyvää!

10. Ilmeet on kohillaan kun mussutetaan pellettiä! :D

11. Tähän kippoon iso kasa pellettejä, kiitos!

12. Juhon kerjäysilme. Voiko tätä millään vastustaa? <3

13. Nämä kaksi on kyllä hauska parivaljakko, aina saa nauraa!

14. Babs oli tänään vähän ujolla päällä, ja juoksi koko ajan mökkiin piiloon kameraa.

15. Juhokus <3

16. Hertta väsähtikin sitten ihan kunnolla <3

17. Söpöys <3

18. Paavo jäi vielä reunalle roikkumaan, jospa olisi saannut vähän vielä lisää herkkuja!

Tänään nappasinkin kameran käteen ja kuvasin marsuja. En muista koska olisin viimeeksi kuvanut kunnolla, ja oli kyllä kivaa näperrellä kameran asetuksia. Homma on vielä hanskassa ;) Tässä uudessa asunnossa marsuhuone on todella valoisa, varsinkin nyt kun aurinkokin paistaa ja sen näkee kyllä kuvien laadussa. Latasinkin ne tänne blogiin vähän isompina kuin mitä yleensä.

Mikä kuvista oli teidän lemppari? Oma oli ehdottomasti nukkuva Hertta <3

Tähän loppuun vielä aikaisemmin lupaamani kuvat meidän uusista häkeistä:




Kummallakin puolella huonetta on siis häkit ja huoneen keskellä, tuon harmaan päiväpeiton alla biljardipöytä. Juuri ja juuri mahtuu meidän kummankin harrastukset samaan huoneeseen, tosin ilman tuota pöytää voisi kyllä elää, jos minulta kysytään ;) Häkkien päältä löytyy marsujen palkinnot ja plakaatit ja tällä hetkellä myös vähän kaikenlaista muuta marsuroinaa.

Tuossa yhdessä häkissä on testissä matot, koska purupöly on alkanut jotenkin taas ärsyttämään ja jätettä tulee viikossa melko paljon. Ainakin näin muutaman päivän kokeilun jälkeen meillä on pissat osuneet tuonne laatikoihin, ihan yhtä pissaa lukuunottamatta. Papanoita saa kyllä kokoajan olla imuroimassa pois ja puhdasta heinää saa lisätä vähän useammin. Seuraillaan ja katsotaan miltä vaikuttaa vähän pidemmän käyttö ajan jälkeen.

sunnuntai 30. huhtikuuta 2017

Kevätsiivous

Aurinko on paistanut ihanasti nyt parin viikon aikana ainakin välillä ja siitä onkin saannut mukavasti energiaa! Tosin nyt ulkona maa on taas ihan valkoinen lumesta. Se ei meidän suunnitelmiin kuitenkaan vaikuttanut kun päätin suorittaa kevätsiivouksen marsuhuoneessa.

Aamu alkoi kaikkien marsujen pesulla, jonka jälkeen ne pääsivät aitauksiin odottamaan. Häkit pestiin ja desinfiointiin kunnolla ja vaihdoin uudet vahakankaatkin pohjalle. Pyykkikoneessa pyöri marsupyykkiä ja kaikki mökit ja muut tavarat pääsi pesuun. Pölyt pyyhittiin ja lattiat pestiin! Kello olikin jo aika paljon kun marsut vihdoinkin pääsivät väsyneinä, mutta tyytyväisinä takaisin koteihinsa. Ennen sitä saivat vielä strongholdit niskaan vielä varmuuden vuoksi. Me ollaan aikalailla selätetty alkuvuoden murheet, mutta tietenkin oli vielä pakko käydä Pullan kanssa lääkärissä kun kainaloiden iho oli aikaisemmin ollut vähän ärtynyt, eikä vielä ihan tiptop. Nyt alkaa olla oma mielenrauha kuitenkin kunnossa. Pitkästä aikaa tuntuu kivalta marsuilla ja huomaa töissäkin välillä miettivänsä enemmänkin marsujuttuja (marsuhulluus, tiedetään!), kun jossain vaiheessa ajatukset pyörivät ihan muualla. Vihdoinkin tuntuu että kaikki voivat hyvin (Callen menetystä lukuunottamatta), ihan on jo pikkasen uskaltauduttu miettiä Juhlanäyttelyihinkin osallistumista. Kylläpä olisi kiva pitkästä aikaa päästä näyttelyihin! Liikaa en uskalla vielä toivoa, kuitenkin onnistun jostain jonkinlaisia ongelmia löytämään. Koska marsuilusta tuli näin hankalaa? Haha, nyt on pakko ruveta positiivisemmaksi! Tämäkin päivä oli niiiiin hauska ja mukava pelkästään marsuillen <3

Pari kuvaa tuli myös otettua kännykällä:




Hertta-mamma <3

Huomenna olisi tarkoitus jatkaa siivoamista vielä lopun asunnon kanssa (siihen saan varmaan jo apuakin!) ja jos aikaa jää yli niin kuvata marsuja! Lueskelin taas omia vanhoja postauksia ja juuri sellaiset kunnon kuvapostaukset on juuri niitä mitä kaipaan ja joiden pariin on aina myöhemmin mukava palata muistelemaan. Voi hitsit noita marsuaikoja on omalla tavallaan ikävä! Periaatteessa en kyllä haluaisi tällä hetkellä vaihtaa mitään, kunhan marsut vaan pysyvät terveenä. Ja ainakin kuvien mukaan, voi todeta että meillä on aika tyytyväistä porukkaa, vaikka aiheuttavatkin harmaita hiuksia omistajalleen ;)

Iloista Vappua kaikille!

torstai 13. huhtikuuta 2017

RIP Callisia

21.10.2016-12.04.2017
Ei tullut pikkuruisesta Callesta enää marsua. Pari viikkoa sitten Callen hampaat tutkittiin ja selvisi että hampaat kasvavat vinoon. Ne ja muutamat piikit hiottiin ja lähdettiin kotiin, toivoen että huolto auttaisi edes vähän. Eilen oli kontrolli ja harmikseni todettiin, että reilussa parissa viikossa hampaat olivat taas melkein yhtä huonossa kunnossa kuin edellisellä kerralla. Hammaspiikkejä ei ollut, mutta lääkäri oli joutunut vioittuneita alahampaita hiomaan 2mm, jotta olisivat normaalin mittaiset. Melkoinen kasvu pienen marsun suussa ja vain parissa viikossa! Päätöksen tekeminen ei tässä vaiheessa ollut vaikeaa, mutta teki kyllä niin kipeää omalla kohdallani. Calle oli niin hauska ja reipas pieni. Elämäkin vasta edessä. Nuku hyvin pienen pieni lumipalloni <3